Zwarte Piet in de media

Het kan niemand zijn ontgaan: het fenomeen ’Zwarte Piet’ is uitgegroeid tot een groot maatschappelijk thema. Hoewel de nationale twist steeds heftiger wordt, verdiept de discussie zich nauwelijks. Het Persmuseum brengt daar, in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (“Beeld en Geluid”) en Het Citaat (Bureau voor Historisch Onderzoek) verandering in, door meer duiding te geven aan de rol van Zwarte Piet door de jaren heen.

Met een selectie van drukwerk, pers- & reclameuitingen en audiovisueel materiaal geeft de tentoonstelling een beeld van de herkomst van het Zwarte Piet-personage, de rollen die hij speelde in onze beeldcultuur en hoe de discussie zich de afgelopen decennia ontwikkelde.

De bezoeker krijgt veel te zien: 100 jaar oude spotprenten, prachtige omslagen van de Panorama en de recente Piet-glossy. Ook compilaties van tweets en quotes uit de media krijgen volle aandacht. Zeker interessant zijn de eerste afbeeldingen van Zwarte Piet in 19e eeuwse boeken. Beelden van de intocht van de Sint en zijn helpers en discussies over zijn uiterlijk op televisie (Barend en Witteman, 1997) worden via schermen getoond. Het beeldverhaalwordt aangevuld met inleidende en afsluitende teksten. De beschikbare (wetenschappelijke) literatuur over Zwarte Piet was leidend bij de selectie van het materiaal.

Bezoekers krijgen een heterogeen overzicht van het thema met verrassende en soms minderwelgevallige meningen en beelden.

Zo schreven de media over de tentoonstelling: de Volkskrant, Het Parool, NOS.